En studietur for 3D og Animasjon/Beats Electro

Av Ola Aasprang

IMG_0001 (2)

En av grunnene til at jeg valgte å gå på Rødde folkehøgskole var på grunn av 3D og animasjonslinja og turene de skulle på, og en av turene var New York. Etter en veldig lang flytur på over åtte timer tok vi en buss inn til Manhattan der vi skulle bo på hostell. De første dagene for 3D og animasjon innebar å bruke vårt New York Pass som ga oss tilgang til mange av byens attraksjoner, som Madame Tussauds, Top of the Rock og Statue of Liberty. Vi fikk oppleve mye av kulturen i New York, slik som sport og gateliv.

Den første dagen skulle vi på Madame Tussauds og Top of the Rock. Vi tok undergrunnen til Time Square der vi ble møtt med høye bygninger, mye lys og mange mennesker. Etter å ha beundret synet av Time Square og størelsen på alt, dro vi til Madame Tussauds. Dette museet inneholdt voksdukker som så ekte og ikke like så ekte ut, men det var en bra opplevelse.

På kvelden samme dag dro vi til Top of the Rock som er en bygning som ligger litt høyere en de andre bygningene. Vi tok heisen til toppen og så utover New York på kveldstid. Utsikten var nesten ubeskrivelig, alle lysene fra alle bygningene gjorde det nesten uvirkelig.

IMG_0003 (1)

Den andre dagen dro vi til Empire State Building. Det var over 80 etasjer opp med både heis og trapp. Turen dit var spennende og en god sjanse til å ta noen bilder av byen på dagstid.

IMG_0004 (1)

Etter Empire State Building dro vi til The Intrepid Sea, Air & Space Museum. Muséet var et stort skip, og på innsiden hadde de utstillinger av alle slags ting, som helikopter, 4D kino og flysimulator. På dekk sto mange store krigsfly, og de hadde til og med et romfartøy.

IMG_0005 (1)

Den tredje dagen hadde vi et besøk til Statue of Liberty og Madison Square Garden. På Madison Square fikk vi se de enorme størrelsene USA har på sportsarenaene, og vi fikk høre litt om sportens historie.

Neste dag dro vi til National Semptember 11 Memorial for å se hvor Twin Towers hadde stått før terrorangrepet i New York. I det som sto igjen av bygningene var det ingravert navnene på de tusener som omkom.

Den samme dagen dro vi til Gameloft som utvikler mobilspill. Det var veldig interessant å høre litt om de forskjellige stillingene de hadde der, og hvordan de lagde spillene. Vi fikk spørre mange spørsmål om arbeidet deres som var relatert til 3D og animasjon.

Den sjette dagen var vi på Museum of Moving Image, som handlet mye om filmens utvikling og dens historie. Vi fikk se på mange gamle filmer, kameraer og utstillinger av kostymer og masker.

På kvelden var vi på Broadway og så The Lion King musikalen. Dette var et av høydepunktene på turen, siden det er en veldig kjent musikal. De hadde mange sanger fra Disneyfilmen, og mange andre sanger Elton John hadde skrevet. De hadde mange kreative måter å framvise filmen på scenen, hvordan de brukte stylter, kostymer og andre unike metoder for å portrettere dyr.

Den sister dagen dro vi til Jersey Gardens i New Jersey. Etter mange timer med handling var det tilbake til hotellet for å levere handleposer og så kom vi oss til Madison Square Gardens igjen. Det siste som skjedde på denne dagen var kanskje det beste med turen. Ishockeykamp med New York Rangers og Carolina Hurricanes var en uforglemelig opplevelse med mye roping, synging og action. Kampen viste litt at sport er nesten som en religion i USA, og har ufattelige mange dedikerte fans.

Jeg kommer definitivt til å reise tilbake en gang i livet, kanskje flere.