Her er det viktigste å vite om skolestart – om du er elev eller foresatt. Flere detaljer finner du i inntaksskriv og brev som ble sendt i sommer.

Vi gleder oss til dere kommer! Første skoledag, tirsdag 21. august, er opplegget bare for elevene. Du trenger bare å ta med bagasje for de fem første dagene dersom du har noen som kan bringe resten til åpningsfesten. Ta med varme klær til en kveld ute. Så får vi litt tid til å bli kjent med hverandre før vi åpner skolen til fest lørdag 25. august.

 

PROGRAM FOR FØRSTE SKOLEDAG OG ÅPNINGSFEST-INFODAG

Tirsdag 21. august: Første skoledag

Kl 11.00– 17.00: Innkvartering i internatet. Du får tildelt rom og nøkler. Lærerne vil rusle rundt i denne tiden og ta seg av spørsmål og hjelpe hver enkelt til rette.

Kl 14.00- 16.30: Middag – fleksitid

Kl 17.00: Velkomstsamling – kort orientering, presentasjon av elever og personale

Kl 18.30: Grilling

Kl 20.00: Første kveld på tunet – vi møtes i samlingssalen. Samling i linjene etterpå

 

Lørdag 25. august:               Åpningsfest – informasjonsdag for foreldre/foresatte

Kl 12.00: Informasjonssamling for foreldre/foresatte og andre interesserte. Rektor, inspektør, internatleder og linjelærere deltar.

Kl 13.00- 14.30: Middag for elever og familier – fleksitid. Påmelding med antall som kommer i tillegg til eleven fyller du ut her: https://tinyurl.com/y6uewa4j

Kl 15.00: Åpningsfest for elever og familie, et åpent arrangement for alle

Kl 17.00: Kaffemat for alle

Nærmeste overnattingstilbud er Sandmoen Bed & Breakfast, Sandmoflata 6, 7093 Tiller, tlf 72 59 61 50/455 11 676. Her gis det 10 % Rødde-rabatt.

 

REISEMÅTE

Rødde ligger 15 km sør for Trondheim.  Du kan komme hit med:

  • Fly til Trondheim lufthavn, Værnes:
  • Ta toget fra Værnes til Melhus skysstasjon. Toget går 6 minutter før hver hele time fra Værnes
  • Tog sørfra til Heimdal stasjon:
  • Tog fra Oslo ankommer kl 14.20. Du blir hentet med minibuss på Heimdal stasjon kl 14.20
  • Buss fra sør, vest eller nord:
  • Du går av ved busstoppet Storler ved Klett. Ring skolen for henting.
  • Bil:
  1. Fra sør: Følg E6 og ta av inn til Melhus, gjennom Melhus sentrum og ta av mot Rødde like etter sentrum. Etter 6 km er du på skolen.
  2. Fra nord: Følg E6 og ta av ved Sandmoen der det er skiltet mot Klæbu. Etter ca 2 km tar du av til høyre mot Rødde. Etter den avkjøringen er det 1,3 km å kjøre, og så er du framme på skolen.

Ring oss på kontoret (72 85 29 10) innen mandag 20. august dersom du ønsker å benytte deg av minibussavgangen fra Heimdal stasjon kl 14.20 eller om du vil bli hentet på Melhus skysstasjon eller busstoppet Storler på E6. Når det nærmer seg skolestart bør du som oss sjekke om de oppgitte tidene for tog og rutebuss ovenfor fortsatt er gjeldende.

 

Så litt om resten av året:

TIL SKOLEÅRET TRENGER DU:

– Dyne, pute, sengetøy og håndklær
– Sengeteppe eller pledd til å legge over senga om dagen
– Treningstøy og -sko for inne- og utendørsaktiviteter
– Sovepose, støvler, regntøy/allværs-tøy og varme klær
– Tørkestativ til å ha på rommet hvis du ønsker det
– Skrivesaker og bærbar pc hvis du har
– Kopp, fat og bestikk til bruk på internatstuene
– Ta gjerne med bibel og skjønnlitteratur du vil lese i valgfaget bokkafé, på rommet eller på tur

NB! Husk å merke alle klærne dine og andre eiendeler (kabler/ladere, ski, sko osv.) Da er det mye lettere å holde oversikt over det du har.

VALGFAG OG X-UKE

De aller fleste valgfagene er gratis. Unntaket er hvis du velger X-uke-fagene surfing på Stadt, ca. 2000 kr, scootercross, ca. 1200 kr og frivannsliv, ca. 500 kr. Disse valgfagene vil bli fakturert når du velger faget. Vi tar forbehold om små prisjusteringer og at det kan bli nye fag der prisen enda ikke er fastsatt.

 

UTSTYR DU TRENGER FOR DEN ENKELTE LINJE

Dette finner du oversikt over i inntaksskrivet du fikk da du mottok tilbud om skoleplass.

 

REISEFORSIKRING

Alle elever må ha reiseforsikring. Sjekk om du er dekket av familien din eller har din egen. Hvis du ikke har reiseforsikring, må du skaffe deg det. Ta med reiseforskringsbevis til skolestart eller ha lastet ned appen før du kommer hit.

 

VERDISAKER

Undersøk også hvordan du og tingene dine er dekket av hjemforsikring mens du er ved skolen og ordne deg eventuelt med den dekningen du føler du trenger. Skolen er ikke ansvarlig for verdisaker eller andre private eiendeler dersom de skulle komme på avveie eller bli ødelagt. Du får nøkler til rom og skap/skuff. Det er derfor viktig at hver enkelt passer på sine eiendeler og har en god låsekultur. Ta gjerne med deg sykkel. Ski og sykler settes på anvist sted ved skolen, men skolen tar ikke ansvar for dette. Du må selv til enhver tid passe på å ha penger til uforutsette ting som legetimer, medisiner og transport til lege, etc.

 

OPPFØLGING AV FRAVÆR

Du må ha minimum 90 % oppmøte i undervisningen og på obligatoriske opplegg for å få 2 konkurransepoeng til høyere utdanning og for at du skal få omgjort deler av lånet til stipend. Vær oppmerksom på at det er obligatoriske opplegg i folkehøgskolen formiddag og kveld på lørdager, samt én søndag formiddag i tillegg til vanlig undervisningstid mandag til fredag. Internatplikter er også obligatorisk. Passeres fraværsgrensen på 10 %, mister du de to konkurransepoengene folkehøgskole gir ved opptak til høyere utdanning og du mister muligheten til å få stipend.

Vanlig sykdom gir fravær. Dokumentert kronisk sykdom og noen få andre fraværsgrunner kan søkes godkjent med inntil 15 dager reduksjon i fraværet. Det er viktig å ikke sløse med fraværet. Vi krever at den enkelte elev skriver egendokumentasjon på alt sitt fravær. Dersom en elev får stort fravær eller ikke viser vilje til å arbeide med fraværet sitt, kan eleven utvises fra skolen for resten av skoleåret. Det er elevens eget ansvar å følge med fraværet.

 

STUDENTBEVIS

Vi har en avtale med ISIC (International Student Identity Card). Studentbevis blir bestilt etter at du kommer til skolen. Kostnaden for kortet er inkludert i det du betaler i felleskostnader.

 

PASS, HELSETRYGDEKORT OG VAKSINE

Alle vil trenge pass og europeisk helsetrygdekort til linjeturer og felles studietur. Passet må være gyldig minimum 6 måneder etter skoleslutt. Det kan være lurt å sjekke at du har alt dette i orden før skolestart, så har du en ting mindre å tenke på gjennom året. Når det gjelder vaksine må elevene på Reis-Afrika og Reis Kilimanjaro ordne med dette. For linja Multisport Bali anbefaler vi at du selv undersøker behovet for vaksiner og tar hensyn til dette. Vi anbefaler at du tar vaksinene hjemme underveis i skoleåret (for eksempel i høstferien). Det er billigere å gjøre dette hos fastlege/helsesøster i din hjemkommune enn hos firmaet skolen bruker til dem som ikke har ordnet seg på forhånd. Fortell legen/helsesøster hvor du skal reise, så finner dere sammen fram til hva du trenger og når du må ta dem ut fra hvilke behov du har og hvilke vaksiner du har fra tidligere.

 

INTERNATET

De fleste rommene i internatet er dobbeltrom utstyrt med 2 senger, skrivepult med låsbar skuff, 2 stoler, bokhyller og klesskap. 28 dobbeltrom har bad, 18 dobbeltrom har ikke bad, men vask og speil. Har du spesielle ønsker om romplassering etc. tar vi hensyn til det i den grad det er mulig. Alle korridorer har elevstue med kjøleskap og komfyr.

 

ENEROM

Det er flere som ønsker enerom. Vi har et begrenset antall enerom som først og fremst er tenkt til dem som har spesielle grunner for å be om det. Like før skolestart vil vi så med utgangspunkt i innkommet dokumentasjon fordele rommene etter beste evne. Dette går som regel greit. Mange som i starten ønsket enerom, har nevnt at det å bli kjent med en romkamerat var en fin ting å ha med seg fra folkehøgskoleåret sitt.

 

SKOLERUTA

finner du her. Husk å bestille tog- og flybilletter i god tid, slik at det ikke blir så dyrt! Fravær før og etter ferier regnes som vanlig fravær. Familien bør merke seg datoer for åpningsfest, foreldrehelg og avslutningsfest!

 

ØKONOMI

Det ligger ved et eget skriv med informasjon om økonomi, samt faktura for august – desember. Det kan være lurt å lage en plan for betalingene dine, for eksempel legge inn alle fakturaene i nettbanken med de ulike forfallsdatoene allerede nå, så slipper du å tenke mer på det i løpet av høsten. Dersom du bruker bankbrikke for å betale regninger, husk å ta denne med til skolen.

 

FACEBOOK OG INSTAGRAM

Mange av dere er allerede medlemmer av facebookgruppa ”På Rødde folkehøgskole 2018/2019”. Meld deg inn og bli litt kjent allerede nå! Hvis du i tillegg liker siden ”Rødde folkehøgskole” på facebook og begynner å følge ”roddefhs” på Instagram kan du se noe av hva du har å glede deg til.

 

TIL SLUTT…

Vi håper dette gir svar på noen av spørsmålene du har. Inntaksskrivet inneholder også mye informasjon. Har du har mistet det, kan vi sende deg et nytt på forespørsel. Lurer du fremdeles på noe? Ring 72 85 29 10 eller send e-post til rodde@rodde.fhs.no, så vil vi prøve å hjelpe deg! Velkommen!